mojeauto.pl

motoExpert: Bezpieczna, przyjemna i oszczędna jazda z Boschemmotoekspert.mojeauto.pl
Pytania według tematówsamochody używane (22) autem na wakacje (1) auto w firmie (9) opony (5) mechanika (6) prawo (12) leasing (3) Ostatnie pytania

Rejestracja a ubezpieczenie OC

Zakupiłem auto wraz z ubezpieczeniem OC ważnym do października tego roku. Wczoraj (10 czerwca) przerejestrowałem samochód, więc w polisie jest inny numer rejestracyjny i nazwisko właściciela. Do wypow...

Kupno auta z ustanowionym zastawem

Czy sprzedawca może nie poinformować mnie o ciążącym na aucie zastawie i co się dzieje w przypadku, gdyby do tego doszło? Czy mogę się ubiegać o cofnięcie umowy? Czy poniosę odpowiedzialność finansową...

Rozżarzone świece czyli rozruszać Diesla

Bosch, artykuł promocyjny

Przy bardzo niskich ujemnych temperaturach uruchomienie samochodu z silnikiem diesla może okazać się prawdziwym wyzwaniem. Warto zatem zawczasu sprawdzić stan świec żarowych i w razie konieczności wymienić je w warsztacie. Te najnowocześniejsze zapewniają silnikom Diesla szybszy, cichszy i bardziej ekologiczny rozruch, nawet przy temperaturze minus 28 stopni Celsjusza.

czytaj dalej
 

Siarczysty mróz zwykle utrudnia rozruch silnika wysokoprężnego. W takim przypadku mogą pomóc tylko skuteczne podgrzewacze. W fazie rozruchu i rozgrzewania silnika świece żarowe spełniają bardzo ważną funkcję, ale też są narażone na bardzo duże obciążenia. Przy temperaturach zewnętrznych poniżej 0 °C (silniki z komorą wstępną) oraz poniżej –7 °C (silniki z wtryskiem bezpośrednim) kierowcy aut z silnikiem Diesla są wystawiani na ciężką próbę. Jeśli silnika nie można uruchomić, pojawiają się charakterystyczne stuki lub dymienie, należy udać się do serwisu i sprawdzić stan świec żarowych. Sprawne świece żarowe muszą wytworzyć w jak najkrótszym czasie odpowiednio wysoką temperaturę, by umożliwić samozapłon zimnej mieszanki paliwowo-powietrznej. Nawet najlepsze świece starzeją się w miarę eksploatacji samochodu. Zależy to od sposobu użytkowania pojazdu. Szczególnie jazda na krótkich dystansach z wieloma cyklami uruchamiania zimnego silnika jest wyjątkowym obciążeniem dla świec żarowych, ponieważ wymaga ciągłego dożarzania. Żelazna zasada w takich przypadkach: jeśli występują trudności z rozruchem, zwykle wina leży po stronie świec żarowych. W nowszych samochodach zużycie świec żarowych jest sygnalizowane optycznie przez specjalny wskaźnik. Fachowiec zauważy zużycie świec, kontrolując ich stan w trakcie przeglądu auta.

Ceramiczne świece Duraterm
Trzonem aktualnej oferty świec żarowych Boscha są wysoko wydajne świece Duraterm. Technologia ta wprowadzona została na rynek w początkach lat 90, a jej główną zaletą jest zastosowanie samoregulującego się elementu grzejnego. Element regulacyjny spirali grzejnej wykonany jest ze specjalnego, opatentowanego przez firmę Bosch stopu kobaltowo-żelaznego. Przy zastosowaniu takiego materiału opór elektryczny podnosi się wraz z rosnącą temperaturą znacznie szybciej niż w przypadku standardowo używanego do tego celu niklu. Temperatura pracy świecy podczas dogrzewania zostaje w ten sposób samoczynnie ograniczona. Wykluczone jest zatem przepalenie się spirali grzejnej przy podwyższonym napięciu lub zbyt długi czas żarzenia. Dzięki nowoczesnej technice żarzenia - świece Duraterm osiągają 850 stopni Celsjusza już w 4 sekundy.

Konstrukcja dostępnych w wielu wariantach świec żarowych Duraterm, jest za każdym razem optymalnie dostosowana do komór spalania silników z komorą wstępną, silników z komorą wirową czy też silników z wtryskiem bezpośrednim. Wierzchołek świecy jest precyzyjnie umiejscowiony tak, aby nagrzewanie mieszanki paliwowo-powietrznej mogło zawsze przebiegać w optymalnych warunkach.
Technologia Duraterm stanowi ciągle jeszcze wyzwanie i punkt odniesienia dla produktów konkurencji, w tym również dla aktualnie wprowadzanych linii produktowych. Świece te są szeroko stosowane na wyposażeniu fabrycznym przez wszystkich czołowych producentów silników wysokoprężnych, w tym również azjatyckich.

Rozruch w mniej niż 2 sekundy – świece DuraSpeed
W zeszłym roku Bosch wprowadził na pierwsze wyposażenie świece żarowe DuraSpeed, których cechą szczególną jest element grzewczy wykonany z ceramiki oraz elastycznej i formowalnej osłony metalowej. Opatentowana technologia „Flexible Design“ zwiększa odporność mechaniczną świecy żarowej, np. w sytuacji nieprawidłowego montażu, kiedy krzywo wkręcony element grzejny może ulec odkształceniu. Pomaga to znacznie ograniczyć ryzyko uszkodzenia świecy, jej pęknięcia lub przegrzania. Dodatkowo, ceramika jest tworzywem, który zapewnia świecom wysoką odporność termiczną oraz długą żywotność.

Świece Bosch DuraSpeed zapewniają silnikom Diesla szybszy, cichszy i bardziej ekologiczny rozruch, nawet przy temperaturze minus 28 stopni Celsjusza. Świece nagrzewają się do temperatury 1000 stopni Celsjusza w czasie krótszym niż 2 sekundy. Dzieje się tak głównie dzięki odpowiednio wysokiemu współczynnikowi przewodzenia ciepła zastosowanego tworzywa ceramicznego, a także dzięki napięciu zasilania wynoszącemu 7V, znacznie niższemu od napięcia sieci pokładowej w samochodzie (12V). Aby w możliwie krótkim czasie można było osiągnąć temperaturę wymaganą dla rozruchu silnika, w fazie nagrzewania możliwe jest zasilenie świec wyższym napięciem. Fachowcy mówią w takim przypadku o tzw. „wymuszaniu” nagrzewania (ang. push), co gwarantuje szybki rozruch silnika także przy wyjątkowo niskiej temperaturze otoczenia. Świece DuraSpeed szybko osiągają optymalną temperaturę żarzenia w przypadku zasilania napięciem z sieci pokładowej 12V.

Nowe świece żarowe Boscha zapewniają długi czas dogrzewania silnika po uruchomieniu, przy temperaturze dochodzącej nawet do 1300 stopni Celsjusza. Pozwala to w znacznym stopniu ograniczyć hałas charakterystyczny dla pracy zimnego silnika, spada również poziom emitowanych zanieczyszczeń. Dalsze dogrzewanie, już po starcie silnika, pomaga w okresowej regeneracji filtra cząstek stałych i zapobiega dymieniu przy zmianie obciążenia silnika schłodzonego w fazie hamowania silnikiem. Wysoka temperatura oraz długi czas dogrzewania nowych świec DuraSpeed otwierają zupełnie nowe perspektywy przed producentami silników i samochodów. Dają one bowiem możliwość stosowania turbosprężarek o niskim stopniu sprężania, większej mocy specyficznej a także obniżają emisję tlenków azotu. Wady turbosprężarek wynikające z zasady działania, czyli gorsze parametry pracy podczas rozruchu i pracy zimnego silnika, można skompensować właśnie dzięki zastosowaniu ceramicznych świec żarowych Bosch.
Więcej informacji: www.motobosch.pl

Bosch radzi: pokonaj trudności z rozruchem

Siarczysty mróz zwykle utrudnia rozruch silnika wysokoprężnego. W takim przypadku mogą pomóc tylko skuteczne podgrzewacze. W fazie rozruchu i rozgrzewania silnika świece żarowe spełniają bardzo ważną funkcję, ale też są narażone na bardzo duże obciążenia. Przy temperaturach zewnętrznych poniżej 0 °C (silniki z komorą wstępną) oraz poniżej –7 °C (silniki z wtryskiem bezpośrednim) kierowcy aut z silnikiem Diesla są wystawiani na ciężką próbę. Jeśli silnika nie można uruchomić, pojawiają się charakterystyczne stuki lub dymienie, należy udać się do serwisu i sprawdzić stan świec żarowych. Sprawne świece żarowe muszą wytworzyć w jak najkrótszym czasie odpowiednio wysoką temperaturę, by umożliwić samozapłon zimnej mieszanki paliwowo-powietrznej. Nawet najlepsze świece starzeją się w miarę eksploatacji samochodu. Zależy to od sposobu użytkowania pojazdu. Szczególnie jazda na krótkich dystansach z wieloma cyklami uruchamiania zimnego silnika jest wyjątkowym obciążeniem dla świec żarowych, ponieważ wymaga ciągłego dożarzania. Żelazna zasada w takich przypadkach: jeśli występują trudności z rozruchem, zwykle wina leży po stronie świec żarowych. W nowszych samochodach zużycie świec żarowych jest sygnalizowane optycznie przez specjalny wskaźnik. Fachowiec zauważy zużycie świec, kontrolując ich stan w trakcie przeglądu auta.

drukuj powrot do listy artykułów
Mojeauto.pl - motoryzacja w Internecie | Copyright © Motor-Presse Polska sp. z o. o. 1999-2014